Bratislava 1. mája (TK KBS) Keďže viacerí sa na Konferenciu biskupov Slovenska obracajú s otázkami ohľadom návratu k verejnému sláveniu svätých omší, rád by som uviedol niekoľko vecí.Bohoslužieb sa uvoľňovanie opatrení má dotknúť v druhej fáze: jej začiatok je avizovaný na stredu 6. mája. O konkrétnej podobe uvoľňovania v tejto chvíli prebieha diskusia medzi odborníkmi. A tí sú v priamom kontakte s predstaviteľmi cirkví. Hoci médiá už vopred prinášajú rozličné vyjadrenia o počtoch, veku, atď, treba počkať na výsledok vedeckého konzília a následné rozhodnutie vlády. Sporiť sa a špekulovať o tom, aké bude mať uvoľňovanie podobu, je málo užitočné.Jedno však zrejmé je: ešte nepôjde o úplné zrušenie opatrení. Stále bude platiť viacero obmedzení. Preto zostane pre veriacich v platnosti aj dišpenz od povinnej účasti na bohoslužbách. Ten bude pokračovať až do chvíle, keď zákazy zhromažďovania definitívne pominú. To treba mať na pamäti, nech už sa predstavia akékoľvek pravidlá.Zároveň treba mať na pamäti aj potrebu veľkej trpezlivosti a ohľaduplnosti. Je vopred jasné, že každé čiastočné uvoľnenie bude mať aj svoje nedostatky. Bude však na nás ako sa k dočasným pravidlám postavíme a ako ich dokážeme využiť na dobré.V kontexte niektorých komentárov treba zopakovať, že KBS zostáva v rozhovoroch s odborníkmi a vládou aktívna: môžeme potvrdiť korektný vzájomný dialóg. Mediálne šíriť jeho obsah by však za týchto okolností osoh neprinieslo. Rozumný pochopí...Takisto pochopiteľné a zrejmé je aj to, že biskupom veľmi záleží na tom, aby sa verejné slávenie mohlo obnoviť. Berú ale ohľad na to, že posúdenie epidemiologickej situácie je v rukách vedcov, z ktorých mnohí sú napokon členmi kresťanských spoločenstiev, a na situácii cirkví im úprimne záleží.Hlasy, ktoré volajú po tvrdom cirkevnom "lobbingu" za zrušenie obmedzení, sú mediálne zaujímavé, ignorujú však varovania vedcov, že oslavovať koniec pandémie je priskoro. Samozrejme, že na odborníkov pravidelne apelujeme kvôli primeranosti a znesiteľnosti opatrení pre ľudí, lebo situácia sa neustále vyvíja. Zároveň však platí, že do rozhodnutí odborníkov vkladáme dôveru.Je prirodzené, že naši biskupi spoločne uvažujú ako očakávané uvoľňovanie uskutočniť v praxi. Keďže vedci a politici ešte rokujú, boli zo strany KBS podané podnety, ako by návrat k verejnému sláveniu mohol vyzerať. Áno, existuje komunikácia s konzíliom vlády aj s krízovými štábmi. Konečné rozhodnutie však ešte nie je k dispozícii.Musíme nateraz akceptovať to, že publikovanie konkrétnych detailov nových opatrení sa očakáva na začiatku budúceho týždňa, a ich uvedenie do praxe v stredu 6. mája. Že sa ešte nebude naplno využívať kapacita chrámov alebo že sa odporučí aj slávenie v exteriéri, že budú povinné rúška, odstupy, dezinfekcia, atď... to sa dá povedať už teraz. Ostatné: prosím, počkajme.Možno na záver pripomenúť, že v tak (relatívne) dobrej situácii, v akej sa nachádzame, sme aj vďaka včasnému prijatiu a dodržiavaniu opatrení, k čomu svojou zodpovednosťou prispela Cirkev. Snaha chrániť ľudské životy a zároveň vytrvalosť v modlitbách sa ukázala ako najrozumnejšia a najlepšia cesta. Túto rozumnosť a vytrvalosť bude treba zachovať aj na ceste k normálnemu stavu. Aj na nej môžu práve veriaci zohrať kľúčovú úlohu.

Bratislava 20. marca (TK KBS)

      Verejné bohoslužby sa na Slovensku nebudú sláviť až do konca marca. Rozhodnutie prijaté Konferenciou biskupov Slovenska kvôli šíreniu vírusu COVID-19 sa predlžuje do 31. marca 2020. Biskupi na tento čas veriacich dišpenzujú od účasti na nedeľnej svätej omši. Píše sa to v stanovisku KBS, ktoré vám prinášame v plnom znení."Konferencia biskupov Slovenska na základe rozhodnutia o zákaze verejných zhromaždení z dôvodu ohrozenia epidémiou koronavírusu dňa 10. marca 2020 súhlasila s nekonaním verejných bohoslužieb s platnosťou od 10. marca do 23. marca 2020.Vo vedomí zodpovednosti za zdravie veriacich a na základe odporúčaní Úradu verejného zdravotníctva i na základe stanoviska povereného predsedu vlády SR Igora Matoviča stanovujeme, aby sa verejné bohoslužby nekonali v katolíckych kostoloch až do 31. marca 2020.Z tohto rozhodnutia vyplýva, že diecézni biskupi slovenských katolíckych diecéz dišpenzujú svojich veriacich v uvedenom období - od 10. marca 2020 do 31. marca 2020 - od účasti na nedeľnej svätej omši.
V tejto osobitnej situácii zostávajú platné normy katechizmu (porov. č. 2183) a kódexu (porov. kán. 1248 § 2), ktoré stanovujú, že v prípade, keď sa z vážnych dôvodov nie je možné zúčastniť na eucharistickom slávení, veľmi sa odporúča venovať rovnaký čas modlitbe na základe čítania Svätého písma, recitovaním Liturgie hodín alebo iných modlitieb či už osobne alebo v rodine. Existujú viaceré možnosti sledovať sväté omše prostredníctvom rozhlasu, televízie alebo internetu.Epidémia zviditeľňuje zreteľne našu krehkosť, aj našu povinnosť chrániť si vlastný život a životy iných. Našimi modlitbami a našou príkladnou činnosťou posilňujeme dôveru v Boha a aj vzájomnú dôveru medzi ľuďmi."Sedembolestná Panna Mária, Patrónka Slovenska, prosíme ťa o tvoju pomoc a ochranu. Vypros uzdravenie chorým, ochraňuj zdravotníkov, ktorí sa o nich starajú a odvráť šírenie choroby. Oroduj za nás, ktorí sa k tebe s dôverou utiekame!"

V Bratislave 20. marca 2020Mons. Stanislav Zvolenský, bratislavský arcibiskup-metropolita, predseda KBS"


Milí veriaci!

          Možno sme si v minulosti položili otázku: "Musí prísť nejaká zmena, pretože tento svet je taký ...........?"

          Tá zmena prišla vo chvíli, keď sme to možno najmenej čakali. Prišla vo chvíli pôstu. Pôst je čas, kedy sa máme snažiť nasledovať Krista, isť za ním, pripodobňovať sa mu.

           A všetkým povedal: "Kto chce ísť za mnou, nech zaprie sám seba, vezme každý deň svoj kríž a nasleduje ma". /Lk 9,23/

Čo je pre nás kríž?

           Strata blízkeho človeka, choroba, starosti doma, v práci .......?

           Kríž je aj prijatie dnešnej situácie, to že musím byť v karanténe, že sa nemôžem stretnúť s tými, ktorých mám rád, že musím nosiť rúško, že nemôžem ísť do kostola, že .........

Ako Ježiš prijal kríž?

          "Sám si niesol kríž a vyšiel na miesto, ktoré sa volá Lebka, po hebrejsky Golgota." /Jn19,17/

            S pokorou, v tichosti, bez reptania: "Vezmite na seba moje jarmo a učte sa odo mňa, lebo som tichý a pokorný srdcom, a nájdete odpočinok pre svoju dušu." /Mt11,29/

Ako ja nesiem svoj kríž?

            Odmietam ho, pretože sa cítim slabý a sám, alebo sa mi zdá byť zbytočný, malicherný, obmedzuje ma ..... ?

            Počúvame, čo by sme mali robiť a nerobíme to. Vyhlasujeme ako sa zachovať a nezachovávame to. Hovoríme, že situácia nám priniesla možnosť zastaviť sa a zamyslieť sa nad sebou, svojím životom a hneď nato vymýšľame spôsoby ako uniknúť, vyhnúť sa pretože je to niečo nové. Bojíme sa to prijať, pretože by sme museli urobiť zmenu. Zanechať zaužívané spôsoby, zvyky či zlozvyky.

Ako na to nové reaguje naša Nebeská Matka - Panna Mária?

            "A jeho matka zachovávala všetky slová vo svojom srdci". /Lk2,51/

             "Jeho matka povedala obsluhujúcim: "Urobte všetko, čo vám povie!" /Jn2,5/

Možno nedeľné evanjeliá tejto pôstnej doby sú pre nás odpoveďou, ako prežiť túto situáciu.

Ježiš odchádza na púšť, do samoty, aby sa modlil a postil a tak sa pripravil na svoje poslanie. Tento čas je aj časom skúšky.

                Aj my sme sa museli utiahnuť do našich domovov - do samoty, aby sme sa modlili a postili. Je to aj čas skúšky, či vydržím.

Ježiš vystupuje na horu premenenia. Učeníci mali radosť i strach.

                 Možnosť poznať Krista. Radosť z prehĺbenia svojej viery, strach z toho ako to všetko skončí.

Stretnutie so ženou Samaritánkou. Poznanie a voda života.

                 Ježiš nás pozná - pozná náš strach, našu slabosť, naše hriechy. Aj napriek tomu nás pozýva k viere, k životu.

Stretnutie so slepcom. Stretnúť sa a nevidieť. Byť uzdravený a vidieť.

                 Toľkokrát sme sa stretávali s Kristom a nevideli sme. On nám môže uzdraviť ducha, aby sme videli a uverili. Je to čas uvedomiť si kto je Boh a kto človek.

Ježiš a Lazár. Táto choroba nie je na smrť, ale na Božiu slávu. Ježiš zaslzil. Lazár poď von.

              Musíme sa zrieknuť starého spôsobu života, aby sme mohli začať nový. Aby sme si viac uvedomovali svoju vieru, kto sme - Božie deti. Aby sme si všímali druhých, aby sme boli láskaví, milosrdní. A tak vyšli von.

A nakoniec je tu slávny vstup do Jeruzalema, chvíle utrpenia, no predovšetkým víťazstva, víťazstva nad hriechom a smrťou.

Snažme sa tento čas prežiť s našimi blízkymi, s Bohom a pod ochranou Panny Márie.


VATIKÁN

Cirkev umožnila získanie odpustkov v urgentných prípadoch epidémie

Apoštolská penitenciária v piatok 20. marca vydala dekrét, ktorým Cirkev umožňuje získanie plnomocných odpustkov ľuďom nakazeným koronavírusom, tým, ktorí ich ošetrujú, ako aj všetkým veriacim na svete, ktorí sa za nich modlia. Dnes bola zároveň vydaná i nóta, ktorá pripomína, že v extrémnych situáciách je možné udeliť i hromadné rozhrešenie.

Dekrét podpísal hlavný penitenciár kardinál Mauro Piacenza a regens Mons. Krzysztof Nykiel. Tí najviac ohrození môžu získať plnomocné odpustky už po modlitbe Kréda, Otčenáša a Zdravasu v spojení s túžbou po splnení obvyklých podmienok získania odpustkov hneď ako to len bude možné. Týka sa to chorých na koronavírus, osôb, ktorým lekár nariadil karanténny režim, ako aj zdravotníckych pracovníkov a rodinných príslušníkov, ktorí riskujú svoj život tým, že sa starajú o chorých na Covid-19.

Ostatní si pre získanie odpustkov môžu vybrať z možností, ako sú: návšteva Najsvätejšej sviatosti či eucharistická adorácia alebo čítanie Svätého písma po dobu najmenej pol hodiny, prípadne sa môžu pomodliť ruženec, Krížovú cestu či Korunku Božieho milosrdenstva, prosiac Boha o skončenie epidémie, o úľavu pre chorých a o spásu tých, ktorých si povolal k sebe.

Plnomocné odpustky môže získať aj veriaci, ktorý sa v bezprostrednej blízkosti smrti ocitne bez možnosti prijať sviatosť pomazania chorých a viatikum - v tomto prípade sa odporúča uctiť si Ukrižovaného Ježiša či kríž.

Nóta Apoštolskej penitenciárie sa venuje možnosti udelenia kolektívneho rozhrešenia v prípade závažnej núdze. Kňaz má podľa možností vopred upovedomiť príslušného diecézneho biskupa, ktorému prináleží určiť teritórium a prípady vo vlastnej cirkevnej oblasti. Nóta tiež pripomína možnosť dokonalej ľútosti, ako to uvádza Katechizmus (č. 1452), v prípade, že umierajúcemu nie je naporúdzi kňaz.


Vatikán 21. marca (RV)

"Veľký plášť milosrdenstva je rozprestretý nad všetkými, ktorí ho túžia prijať". Takto predstavil hlavný penitenciár kardinál Mauro Piacenza v rozhovore pre Vatikánske médiá čerstvo vydaný dekrét o plnomocných odpustkoch pre chorých, ich ošetrujúcich i tých, ktorí sa modlia za koniec pandémie.Po publikovaní dekrétu Apoštolskej penitenciárie a sprievodnej nóty, podpísaných 19. marca, sa na hlavného penitenciára kardinála Maura Piacenzu obrátil so žiadosťou o priblíženie významu tohto nariadenia edičný riaditeľ vatikánskych médií Andrea Tornielli:

- Môžete vysvetliť zrod dekrétu o odpustkoch v tomto momente pohotovosti pre Covid-19?

"Najvyšším zákonom Cirkvi je spása duší. Cirkev je na svete, aby ohlasovala Evanjelium a aby ponúkala sviatosti, čiže hojnosť darov a Božej milosti, ktoré sú dané k dispozícii všetkým. Každému z nás je zrejmá kríza, ktorou v tejto chvíli prechádzame, žiaľ už v mnohých krajinách sveta.Žijeme v pohotovostnej situácii: sú tu nemocnice, ktorým hrozí, že už nebudú môcť prijať ďalších chorých, sú tu chorí, ktorí sú nútení žiť v izolácii a žiaľ aj zomrieť bez útechy a blízkosti svojich drahých, sú tu chorí, ktorým chýba blízkosť kňaza pre pomazanie chorých a spoveď. Množstvo ľudí je v karanténe a sú tu celé mestá, ktorých obyvateľstvo musí zostať zavreté doma, z dôvodu noriem na potlačenie nákazy vydanými úradmi."

- Ktoré sú tie najurgentnejšie potreby?

"Mimoriadnosť tohto času si vyžaduje mimoriadne opatrenia na pomoc, aby sme boli nablízku, prinášali útechu, starostlivosť, aby nikomu nikdy nechýbal Boží láskavý dotyk zoči-voči utrpeniu a bezprostredne hroziacej smrti. Preto Penitenciária, konajúc v službe pápeža a s jeho autoritou, vydala dekrét o odpustkoch."

- Môžete vymenovať osobitosti tohto opatrenia?

"Predovšetkým sa ponúkajú plnomocné odpustky všetkým chorým postihnutým koronavírusom, ktorí sa nachádzajú v nemocniciach či v domácej karanténe. Za rovnakých podmienok sa ponúkajú aj zdravotným pracovníkom, rodinným príslušníkom a tým, ktorí sa starajú o chorých. Odpustky sa ponúkajú aj všetkým, ktorí sa pri tejto pandémii modlia, aby sa skončila, modlia sa za tých, čo trpia a za tých, ktorých si Pán povolal k sebe."

- Akú sú podmienky pre prijatie daru odpustkov?

"Sú veľmi jednoduché. Od chorých a tých, ktorí im pomáhajú, sa žiada, tam, kde je to prostredníctvom komunikačných prostriedkov možné, duchovne sa spojiť so slávením svätej omše alebo s modlitbou ruženca či krížovej cesty alebo iných foriem zbožnosti. Ak sa to nedá, treba sa pomodliť Krédo, Otčenáš a nejaké vzývanie Panny Márie.Od všetkých ďalších, tých, čo obetujú modlitby za duše zomrelých, za trpiacich a za koniec pandémie, sa žiada - kde je to možné - návšteva Najsvätejšej sviatosti alebo eucharistická adorácia. Alebo aj čítanie Svätého písma aspoň po dobu pol hodiny, prípadne modlitba ruženca či krížovej cesty. Ako je všetkým zrejmé, modlitby a čítanie Svätého písma je možné vykonať aj bez vychádzania z domu, a teda s plným rešpektovaním noriem proti rozširovaniu nákazy."

- A pre tých, čo sú na prahu smrti?

"Tí, čo sú blízko smrti a nemôžu prijať pomazanie chorých ani sa vyspovedať, ani prijať sväté prijímanie, sa zverujú Božiemu milosrdenstvu. Každému z nich sú darované úplné odpustky s predpokladom, že sú náležite disponovaní a počas svojho života sa obvykle modlili nejakú modlitbu. Ako vidieť, jeden veľký plášť milosrdenstva je prestretý ponad všetkých, ktorí ho chcú prijať."

- Dekrét Penitenciárie hovorí vždy o chorých zasiahnutých koronavírusom. To znamená, že odpustky sa neponúkajú iným chorým?

"Pamätajme vždy na dobro duší: dekrét predstavuje mimoriadne opatrenia z dôvodu všeobecnej pohotovosti, ktorú prežívame. Rozširuje sa na všetkých chorých, pretože všetci chorí hospitalizovaní v nemocniciach dnes tým či oným spôsobom prežívajú dôsledky krízy pandémie."

- Povedzme si o sviatosti zmierenia. Sú možné iné formy v porovnaní s tou individuálnou, osamote s kňazom?

"Kolektívne rozhrešenie, bez individuálnej spovede, možno vždy udeliť v bezprostrednom nebezpečenstve smrti alebo - ako to uvádza Kódex kánonického práva - v prípadoch "vážnej potreby". Ako Apoštolská penitenciária sme objasnili, že predovšetkým na miestach najviac postihnutých nákazou a až dovtedy, kým sa tento fenomén nezastaví, existujú prípady vážnej potreby. A teda diecézni biskupi pre dobro duší môžu urobiť rozhodnutia v tomto zmysle, ako to môžu v prípadoch náhlej potreby urobiť aj kňazi, upovedomiac vopred svojho biskupa či informujúc ho čím skôr po tom ako udelili sviatosť.
Možno uvažovať o kolektívnych rozhrešeniach vo dverách nemocničných oddelení, kde sa nachádzajú nakazení veriaci v nebezpečenstve smrti, s ich aktívnym zapojením sa nakoľko je to len možné."

- Čo môžete povedať o individuálnej spovedi?

"Odporúčame, aby tam, kde sa koná, sa vždy slávila v plnom rešpektovaní noriem na zamedzenie infekcie, a teda v bezpečnej vzdialenosti s použitím rúšok, samozrejme vždy zachovávajúc spovedné tajomstvo. Tu by som však chcel pripomenúť, tak ako to urobil aj Svätý Otec v homílii pri svätej omši v Dome sv. Marty v piatok 20. marca, dôležitosť úkonu ľútosti, keď je nám znemožnené vyspovedať sa.Je to možnosť citovaná z Katechizmu Katolíckej cirkvi: spytovanie svedomia a modlitba úkonu ľútosti - opravdivá ľútosť sprevádzaná predsavzatím už viac nehrešiť a pristúpiť k spovedi hneď ako to len bude možné - sú Bohu milé a zmierujú nás s ním a získavajú nám odpustenie hriechov."




Sverepec, 017 01
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky